Hoe kunnen we helpen?

24/7 spoedservice

10 valkuilen bij het zelf regelen van zakelijke laadoplossingen.​

Wie denkt dat het zelf regelen van zakelijke laadoplossingen een eitje is, komt vaak bedrogen uit. Je loopt bij het aansluiten van laadpalen, het regelen van meterkast aanpassingen of het selecteren van slimme laadsystemen zó tegen onverwachte technische en organisatorische problemen aan. Bedrijfsgroei? Nieuwe elektrische voertuigen? Voor je het weet lopen kosten, wachttijden en storingen […]

  • Binnen 24 uur gratis offerte
  • NEN 1010 gecertificeerd
  • NEN 5152 gecertificeerd
  • VCA VOL gecertifriceerd
  • 24/7  storingsdienst
  • 100% tevredenheidsgarantie
  • 20+ jaar ervaring

10 valkuilen bij het zelf regelen van zakelijke laadoplossingen.​

Wie denkt dat het zelf regelen van zakelijke laadoplossingen een eitje is, komt vaak bedrogen uit. Je loopt bij het aansluiten van laadpalen, het regelen van meterkast aanpassingen of het selecteren van slimme laadsystemen zó tegen onverwachte technische en organisatorische problemen aan. Bedrijfsgroei? Nieuwe elektrische voertuigen? Voor je het weet lopen kosten, wachttijden en storingen uit de hand.

De 10 valkuilen bij het zelf regelen van zakelijke laadoplossingen raken niet alleen de techniek, zoals het aansluiten op een driefasennetwerk of het verdelen van het laadvermogen, maar ook zaken als subsidieaanvragen, fiscale regels en garantievoorwaarden. Zo blijkt slecht inzicht in je elektriciteitscapaciteit of verkeerde keuze in laadinfrastructuur funest voor je bedrijfsvoering.

Echte praktijkvoorbeelden liggen voor het oprapen: denk aan bedrijven met te korte laadkabels, foutieve montage of geen toekomstbestendige planning. Wie deze valkuilen herkent, voorkomt niet alleen boetes, maar houdt het wagenpark en bedrijfsproces soepel draaiend. Leer hoe je met de 10 valkuilen bij het zelf regelen van zakelijke laadoplossingen slimme keuzes maakt!

De 10 valkuilen waar jij op moet letten bij het zelf regelen van zakelijke laadoplossingen

Zelf een zakelijke laadoplossing regelen klinkt aantrekkelijk, maar de praktijk laat zien dat je al snel tegen diverse valkuilen aanloopt. Nu bedrijven massaal overstappen op elektrisch rijden, worden laadpunten onmisbaar voor medewerkers en klanten. Denk jij eraan om alles zelf te regelen? Zorg dat je onderstaande fouten voorkomt.

Wat is een zakelijke laadoplossing en wat komt erbij kijken?

Met een zakelijke laadoplossing bedoel je een complete infrastructuur van laadpalen, backoffice-software en stroomvoorziening voor elektrische voertuigen op jouw bedrijfslocatie. Bekende oplossingen zijn laadstations als Alfen, EVBox, NewMotion en dezelfde merken die je bij laadpaal-experts als Vandebron of Vattenfall ziet. Naast hardware heb je dynamische load balancing, slim energiemanagement (EMS, Energy Management System) en pasjesbeheer nodig. Steeds meer bedrijven kiezen voor slimme combinaties met zonnepanelen en batterijopslag, zodat de installatie toekomstbestendig en schaalbaar blijft.

Valkuilen bij het zelf regelen van laadpalen voor bedrijven stap voor stap

  1. Te weinig kennis van netcapaciteit en verzwaring: Je moet weten hoe zwaar je aansluitingen zijn en of de huidige netaansluiting voldoende vermogen levert voor meerdere laadpunten. Bij netbeheerder Liander (of Enduris, Stedin, Enexis) moet je een verzwaring aanvragen als je extra vermogen nodig hebt. Zonder deze analyse werkt je installatie straks niet of overbelast je de hoofdzekering.
  2. Geen rekening houden met netwerkcongestie: In gebieden met veel vraag naar stroom ontstaat netcongestie. Hierdoor kun je soms geen extra stroom krijgen. Verdiep je in smart charging techniek of systeemintegratie om piekbelastingen af te vlakken.
  3. Foutieve selectie van oplaadpunten: Er zijn AC-laders, DC-snelladers, wallboxen en laadpalen met load balancing. Een verkeerde keuze leidt tot hoge kosten of inefficiënt gebruik.
  4. Vergeten vergunningen en lokale regelgeving: Gemeentes en omgevingsdiensten stellen eisen aan plaatsing, veiligheid en bereikbaarheid. Wie hier niet in duikt, loopt kans op boetes of stillegging.
  5. Geen gecertificeerde installateur inschakelen: Officiële NEN1010/NEN3140 installatienormen vereisen een erkend installatiebedrijf zoals DAMAN installatietechniek. Zelf knutselen mag niet, levert verzekeringsproblemen op en zeker als het gaat om zakelijke installaties wordt dat niet getolereerd door ARBO en brandverzekering.
  6. Onduidelijke laadpas- en backoffice beheer: Facturatie, verrekeningen, RFID-kaarten en rapportages voor medewerkers of bezoekers zijn cruciaal. Bekende softwarepakketten als E-flux, Last Mile Solutions en Ecotap backoffice zorgen dat je eenvoudig beheer houdt over kosten en toegang.
  7. Slechte positionering/lay-out: Je wilt niet dat elektrische bedrijfswagens of gasten ‘dubbel-parkeren’ voor de laadpaal of kabels gevaarlijk over de straat liggen. Let op logische ondergrondse bekabeling, juiste bewegwijzering en bereikbaarheid.
  8. Geen oog voor toekomstbestendigheid/schaalbaarheid: Elektromobiliteit groeit snel. Regel nu je infra te klein, dan krijg je bij de tweede of derde laadpaal ellende met kabels, software en stroomcapaciteit. Laat altijd ruimte in je technische installatie voor uitbreiding.
  9. Geen integratie met energiemanagement (EMS) of zonnepanelen: Koppel je laadpunten direct slim aan zonnepanelen (zoals SolarEdge, SMA, GoodWe) of batterijen om optimaal zelf opgewekte stroom te benutten en piekbelasting te voorkomen.
  10. Subsidies, fiscale regelingen en MIAVamil-missers: Nederland heeft ISDE, MIAVamil en andere subsidies voor zakelijke laadinfra, maar deze regelingen zijn best ingewikkeld. Als je niet goed oplet, loop je duizenden euro’s mis door een verkeerde aanvraag of timing. Dit geldt ook voor het verkeerd toepassen van investeringsaftrek (KIA).

Typische processen bij het zelf installeren van zakelijke laadoplossingen

Het lijkt eenvoudig: laadpaal kopen en aansluiten. Maar er zit veel meer achter, zowel technisch als beleidsmatig. Zo ziet een beknopt proces eruit:

  1. Locatie en behoefte bepalen: Waar komen de laadpunten, hoeveel voertuigen ga je laden?
  2. Netanalyse en vermogenscheck doen: Huidige en gewenste aansluitcapaciteit beoordelen, afstemmen met de netbeheerder.
  3. Type laadpunt en software kiezen: AC of DC, merken zoals EVBox, Alfen, Mennekes selecteren en koppelen aan backoffice software.
  4. Vergunning aanvragen en melding doen bij gemeente.
  5. Installatie door erkende elektrotechnisch installateur: Volgen van NEN-normen, integratie met bestaande infra.
  6. Koppeling slimme meters, zonnepanelen/opslag en energiemanagementsysteem (EMS): Maximaliseren rendement en veiligheid.
  7. Inregelen, testen en certificeren: Laden testen, storing simuleren en alles volgens ISO 15118 of OCPP-protocol laten werken.
  8. Medewerkers informeren en pasbeheer regelen.

Risico’s en voorbeelden uit het veld (real-life cases)

  • Stroomuitval door overbelasting: Te veel laadpalen op 1 groep zorgt voor een defecte hoofdzekering of, erger nog, een complete storing in het bedrijfspand. Cases in Utrecht en Rotterdam toonden aan dat netverzwaring maanden kan duren.
  • Geen slimme software voor verrekening: Werknemers laadden gratis of konden niet declareren wegens ontbrekende backoffice-integratie. Dit zorgde voor frustratie en extra administratieve lasten.
  • Boetes na plaatsing zonder vergunning: In grote steden als Amsterdam en Den Haag blijkt dat bedrijven laadinfrastructuur moeten weghalen of verplaatsen – met onnodige kosten tot gevolg.
  • Onveilige situaties en aansprakelijkheid: Door ontbrekende aardlekbeveiliging of niet NEN-conforme installatie ontstond kortsluiting, juridische aansprakelijkheid en afwijzing van verzekeringsclaims.

Wil je meteen doorpakken en je laadoplossing door een erkende vakspecialist laten uitvoeren? Bekijk dan zeker de mogelijkheden voor bedrijven bij ons: elektrische installaties voor bedrijven.

Extra tips bij het kiezen van jouw zakelijke laadoplossing

  • Kijk kritisch naar je jaarlijkse groeiprognoses: Kies direct voor een schaalbaar systeem dat met je bedrijfswagenpark meegroeit, bijvoorbeeld via modulaire laadzuilen.
  • Laat altijd een vrijblijvende netcapaciteitsscan uitvoeren: Dit voorkomt verrassingen achteraf en is bij veel grote installatiebedrijven standaard onderdeel van het advies.
  • Zorg voor duidelijke rapportages: Kies een backoffice met specifieke functies voor kostenallocatie per medewerker, afdeling, of klant. Denk aan software-integraties met AFAS of Exact.
  • Vraag altijd naar mogelijk onderhoud of 24-uurs service: Storing op je laadplein betekent direct omzetverlies en frustratie bij medewerkers.
10 valkuilen bij het zelf regelen van zakelijke laadoplossingen.​

Meteen duidelijkheid over jouw zakelijke situatie? Ontvang snel jouw vrijblijvende advies via gratis offerte zakelijke laadoplossing.

Meer weten over het voorkomen van laadfouten bij een bedrijfsproject?

Wil je verder lezen over de technische uitvoering, bijvoorbeeld over laadstation bedrijfspand inrichten en integreren met bestaande bedrijfsinstallaties? Bekijk dan onze uitgebreide handleiding over laadstation bedrijfspand en voorkom onnodige valkuilen!

Laat je verrassen door het gemak van een écht slimme en zorgeloze laadoplossing – DAMAN installatietechniek staat voor je klaar.

Meest gestelde vragen

1. Wat zijn de grootste risico's bij het zelf plaatsen van zakelijke laadpalen?

Een van de grootste valkuilen is het onderschatten van de capaciteit van je bestaande elektrische installatie. Veel ondernemers in regio’s als Rotterdam of Westland vergeten dat laadpunten een forse piekstroom kunnen vragen, waardoor overbelasting en storingen op de loer liggen. Daarnaast zorgen uiteenlopende laadprotocollen en smart charging technologieën, zoals OCPP, voor onverwachte compatibiliteitsproblemen met verschillende voertuigen en laadpassen, waardoor laadsessies mislukken of het netwerk niet goed functioneert.

Zonder technische ondersteuning van experts als Daman Installatietechniek loop je met zelf installeren het risico op foutieve montage, verkeerde kabeldiktes of ontbrekende keuringen volgens NEN 1010/3140. Een reëel praktijkvoorbeeld: een ondernemer installeerde zelf een laadpaal, maar door het ontbreken van load balancing konden collega’s op piekmomenten niet laden – een klassiek gevolg van onderschatte netbelasting. Wil je weten hoe je dit voorkomt? Lees meer op onze pagina Elektricien Hoek van Holland: (/service-locatie/elektricien-hoek-van-holland/).

2. Waarom kan het ontbreken van een goede vergunning of netbeheerder toestemming een groot probleem zijn?

Vergunningen en meldingen bij je lokale netbeheerder – denk aan Stedin of Liander – zijn essentieel. Doe je dit niet in bijvoorbeeld een bedrijventerrein nabij Barendrecht, dan loop je grote kans op boetes of zelfs het moeten verwijderen van je laadvoorziening. De Energiewet vereist dat zakelijke aansluitingen voor laadinfra volgens strikte voorschriften worden aangelegd, met als kernpunt de vastgelegde verbinding tussen laadpunten en de netcapaciteit.

Veel bedrijven denken kosten te besparen door de procedure te negeren, maar lopen maandenlange vertraging op of krijgen een negatief advies door een volle wijktransformator. Het managen van deze procedure vraagt kennis van actuele regelgeving, VvE-draagvlak en de communicatieprotocollen van laadbeheer-tools zoals EVBox of Alfen. Daman Installatietechniek ondersteunt daarbij, zodat je investering future proof blijft.

3. Hoe voorkom je dat de laadinfrastructuur straks niet schaalbaar is met groei van je wagenpark?

Schaalbaarheid is een beruchte valkuil in de zakelijke mobiliteitssector. Ondernemers realiseren zich vaak te laat dat hun laadoplossing, een jaar later door uitbreiding van het wagenpark, niet meer toereikend is. Oorspronkelijk gekozen laadstations zoals EVBox Elvi of Wallbox Pulsar geven capaciteitstekort wanneer je park verdubbelt. Zonder vooruitziende blik in load balancing-architectuur en slimme software als Lastmanagement, ontstaat na verloop van tijd file bij het laadplein en een overbelast elektriciteitsnet.

Om toekomstbestendig te werken, ontwerp je direct een modulaire infrastructuur, inclusief slimme koppelingen op je gebouwbeheersysteem en ruimte voor power upgrades. Deskundig advies van Daman Installatietechniek is hierbij onmisbaar – neem gerust contact op bij vragen, of lees alles over de slimme aanpak van de Aannemer Barendrecht: (/service-locatie/aannemer-barendrecht/) voor praktijkvoorbeelden uit de regio.

Andere artikelen.